۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۶۵۰۸۲۲

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 500 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 350 تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه 11 ارديبهشت ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 500 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 350 تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 270 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 860 هزار تومان و سکه گرمی 970 هزار  تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 642 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 854 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 780 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1721 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 16 هزار و 180 تومان، یورو 17 هزار و 500 تومان و درهم امارات 4 هزار و 470 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز پنج‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 600 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 500 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 17 هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 16 هزار و 900 تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل 50 تومان افزایش داده است.

 

کاهش 5 دلاری قیمت گندم در بازارهای جهانی

امروز در بازارهای جهانی قیمت گندم، به شدت افت داشت اما قیمت دانه‌های روغنی، با افزایش همراه بود، قیمت برنج و شکر نیز با رشد اندک مواجه شدند.

بر اساس این گزارش امروز در بازارهای جهانی هر بوشل گندم، 5دلار کاهش یافت و به قیمت 511.5 دلار معامله شد.

قیمت سویا رشد 3 دلاری داشت و هر بوشل به قیمت 840 دلار به فروش رفت.

قیمت سویای خوراکی و سویای روغنی هم افزایش‌هایی به ترتیب 80 سنت و 18 سنت داشتند، گیاه روغنی کانولا هم 50 سنت با افزایش همراه شد.

همچنین در بازارهای جهانی، قیمت شکر رشد 31 سنتی داشت و محصول پنبه و قهوه نیز افزایش‌هایی به ترتیب 25 سنت و 10 سنت را تجربه کرده است.

به گزارش فارس، ایران بیش از 90 درصد در تامین دانه‌های روغنی وابسته است، افزایش قیمت در بازارهای جهانی در نوسان قیمت داخل نیز تاثیر دارد. اگرچه دولت با پرداخت یارانه و اختصاص ارز 4200 تومان سعی در کنترل قیمت داخلی دارد، اما به هر حال ارز ملی است که از کشور خارج می شود.

در مورد گندم نیز ایران به رغم اینکه در چند سال گذشته خودکفا بود اما سال گذشته مجبور به 2.5 میلیون تن واردات شد.

امسال به لطف بارندگی‌های مناسب وزارت جهاد پیش‌بینی کرده که 14 میلیون تن گندم برداشت شود که اگر پیش‌بینی‌ها درست از آب درآید نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت.

 

قیمت فلزات اساسی دوباره جان گرفت+جدول

امروز جدیدترین قیمت فلزات اساسی در بازار بورس لندن منتشر شد. قیمت‌هایی که در بازار بورس لندن کشف می‌شود مبنای قیمت گذاری در بازارهای جهانی است.

جدیدترین قیمت‌ها به این شرح است:

فلز(تن) قیمت(دلار)
آلومینیوم 1464
مس 5184
روی 1930
نیکل 12135
سرب 1614
قلع 15327
آلیاژ آلومینیوم 1224
ناساک 1130.5
کبالت 29500
طلا 1702.8
نقره 15.12
فولاد قراضه 250
فولاد مفتول 405

بررسی گراف قیمت فلز آلومینوم نشان می‌دهد این فلز در یک ماه گذشته با نوسانات زیادی همراه بوده اما روند کاهشی داشته است، قیمت این فلز طی یک هفته گذشته مسیر افزایشی را طی کرده است.

همچنین بررسی گراف قیمت فلز مس حاکی از آن است که در یک ماه گذشته کاملا افزایشی بوده و از 4763 به 5184 دلار رسیده است.

فلز روی در یک ماه گذشته تقریبا با نوسانات زیادی همراه بود اما نسبت به یک ماه گذشته صعودی بوده است.

به گزارش فارس، قیمت فلزات در بازارهای جهانی، در یک ماه گذشته تقریبا تا حدودی افزایش داشته که متاثر از برگشت برخی از شرکت‌های بزرگ به فعالیت اقتصادی دوباره است.

در این میان رهایی چین از کرونا، تا حدود زیادی به تقاضای فلزات اساسی در بازارهای جهانی کمک کرده است.

اگرچه هنوز کشورهای اروپایی و آمریکا، درگیر شدید با این ویروس هستند اما اقدامات بزرگ حمایتی بانک‌های مرکزی کشورها که در قالب اقدامات محرک اقتصادی ارائه شد به فعالیت شرکت‌ها کمک کرده و تقاضا را برای فلزات اساسی بالا برده است.

 

بهبود تقاضا در بازار قیمت طلای سیاه را دو دلار افزایش داد

امروز در بازارهای جهانی،‌قیمت نفت برنت بیش از 2 دلار افزایش یافت و هر بشکه از این نفت به قیمت 24.58 دلار به فروش رفت.

قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم رشد 2.25 دلاری داشت و بشکه‌ای 17.31 دلار معامله شد.

در گروه سایر فرآورده‌های نفتی هم بنزین با 3.29 دلار افزایش گالنی 2.39 دلار خرید و فروش شد.

بر اساس گزارش رویترز، افزایش قیمت نفت در پی کاهش عرضه از سوی تولید کنندگان نفت و نیز پیدا شدن علائم زودهنگام از بهبود تقاضا؛ اتفاق افتاده است.

بر اساس این گزارش دومین روز است که به دلیل بهبود وضعیت تقاضا در بازارهای نفتی، قمیت نفت افزایش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر کاهش تولید نیز به توازن عرضه و تقاضا تا حدودی کمک کرده است.

با وجود کاهش عرضه و افزایش تقاضا اما کماکان مازاد عرضه در بازار بسیار زیاد است و به همین دلیل سرپوشی برای بالا رفتن قیمت در بازارهای جهانی شده و مانع از رشد بیشتر قیمت، گردیده است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، اعلام کرد که شرکت‌های بزرگ نفتی این کشور تولید کننده نفت، تولیدشان را حدود 19 درصد از سطح ماه فوریه کاهش خواهند داد.

از سوی دیگر، شرکت بزرگ نفتی وسترن یوروپ، هم اعلام کرده که تولید خود را 250 هزار بشکه در روز در ماه ژوئن و 134 هزار بشکه در روز در نیمه دوم ماه سال کاهش خواهد داد.

با بهبود وضعیت کرونا، به ویژه در چین علائمی از بهبود وضعیت تفاضا برای نفت خام هم نمایان شده است.

 

پرداخت وام یک میلیون تومانی به 19 میلیون و 360 هزار سرپرست خانوار

براساس اعلام علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، بانک‌های عامل تا ساعت 13 روز پنج شنبه مورخ 11 اردیبهشت 1399، از تعداد دو میلیون و 266 هزار و 263 فقره تسهیلات قابل پرداخت به یارانه بگیران (براساس فهرست اعلامی از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها)، تعداد دو میلیون و 251 هزار و 644 فقره از تسهیلات موصوف را پرداخت (99.3 درصد) کرده است.

همچنین امکان واریز مابقی تسهیلات یاد شده نیز به دلایلی از جمله مسدودی حساب، شماره حساب اشتباه، عدم سازگاری شماره حساب با کدملی ارسالی،نامعتبر بودن اطلاعات معرفی شده و سایر خطاها میسر نشده است. طبیعی است برخی از این موارد در هفته آتی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه رفع می‌شود.

با احتساب تسهیلات پرداختی مرحله اول (هفته گذشته) تا کنون از تعداد 19 میلیون و 415 هزار و 579 خانوار معرفی شده از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها، تعداد 19 میلیون و 360 هزار و 648 سرپرست خانوار تسهیلات ده میلیون ریالی را دریافت کرده‌اند.

 

رفع عطش بازار سرمایه با عرضه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سهام عدالت

علی‌اکبر کریمی با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت گفت: آزادسازی این سهام گامی بزرگ در جهت توسعه عدالت در کشور خواهد بود و از این پس مردم مدیریت سهام خود را برعهده خواهند داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ارائه سهام عدالت به مردم در دولت‌های نهم و دهم سازماندهی و عملیاتی شد و تقریباً به بخش اعظمی از ملت یعنی حدود 49 میلیون نفر داده شد، البته برخی از افراد هم با وجود اینکه مشمول دریافت این سهام می‌شدند متأسفانه به دلیل مشکلات بوروکراسی و اداری کشور نتوانستند سهام عدالت را دریافت کنند.

وی با تاکید براینکه سهام عدالت یک امتیازی بود که به حدود دو سوم جمعیت آن زمان کشور داده شد، تصریح کرد: همواره ما در اجرای اصل 44 و واگذاری به بخش خصوصی شاهد بودیم که دولت سهام را به اشخاص یا اقشار خاصی می‌فروخت و از مجرای خصوصی‌سازی ثروتمندان، غنی‌تر شده و فقرا فقیرتر بنابراین مسئولان در آن زمان تصمیم گرفتند، سهام عدالت را به آحاد مردم واگذار کنند.

ارائه سهام عدالت با هدف توزیع عادلانه امتیاز میان مردم

کریمی اظهار کرد: این اقدام برای آن بود که اگر امتیازی هست به همه مردم تعلق بگیرد براین اساس فلسفه وجودی سهام عدالت، دربرگیری توسعه مالکیت، سهامدار کردن آحاد ملت و فعال کردن مردم در بازار سرمایه بود.

نماینده مردم اراک و خنداب در مجلس با اشاره به گذشت حدود 15 سال از واگذاری سهام عدالت به مردم بیان کرد: قرار بود ظرف مدت 10 سال پرداخت اقساط اصل ثمن معامله یعنی وجه سهام از محل سود سهام شرکت‌ها به مردم پرداخت و مستهلک شود اما متاسفانه به واسطه مشکلاتی که در دولت یازدهم و دوازدهم پیش آمد، عملاً این اقدام انجام نشد و سهام عدالت سال‌های طولانی به صورت بلاتکلیف رها شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در این سال‌ها بحث سهام عدالت را در مجلس پیگیری می‌کردیم تا مردم بتوانند از این سهام منتفع شوند، اینکه به صرف در اختیار بودن این سهام نزد مردم، آن را بلوکه کنیم و اجازه بهره‌مندی به ملت را از آن ندهیم اقدامی خوبی نیست، بنابراین با فشارهای مجلس، دولت لایحه‌ای را تنظیم و به خانه ملت تقدیم کرد اما در بوروکراسی و جریان اداری پارلمان متاسفانه گیر کرد.

افزایش ارزش سهام یک میلیونی مردم به 10 میلیون تومان

وی با بیان اینکه مجلس دهم نیز به پایان خود نزدیک شده است، گفت: اگر قرار بود ساماندهی سهام عدالت منوط به تعیین تکلیف این لایحه شود پس باید تا دور بعدی مجلس صبر می‌شد اما اکنون شاهدیم با درخواست رئیس جمهور و موافقت مقام معظم رهبری امکان واگذاری قطعی سهام عدالت به مردم و معامله آن در بازار سرمایه و بورس فراهم شده است.

کریمی تاکید کرد: افرادی که آن زمان به میزان یک میلیون سهم خریده بودند، اکنون به رقمی حدود 10 میلیون تومان افزایش پیدا کرده که این موضوع کمکی در حق مردم است و براساس برآورد صاحبنظران اکنون بیش از 200 هزار میلیارد تومان ارزش سهام عدالت واگذار شده به ملت است.

نماینده مردم اراک و خنداب در مجلس در ادامه با اشاره به اینکه اکنون ارزش بازار سرمایه به شدت افزایش پیدا کرده و تشنه عرضه سهام است، اظهار کرد: امکان بسترسازی در مسیر حدود بیش از 200 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه می‌تواند به افزایش عرضه کمک کند.

مراجعه مردم به سامانه ویژه برای تعیین نوع سهامشان

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکنون دارندگان سهام عدالت می‌دانستند که مالک این سهام هستند اما اختیاری درباره آن نداشتند حال با وجود ابلاغیه رهبری و راه‌اندازی سامانه ویژه، مردم می‌توانند با درج کد ملی میزان سهم و نام شرکت آن را مشخص کرده و بعد می‌توانند در صورت تمایل سهم خود را در بازار بورس عرضه کنند.

وی ادامه داد: در آن سامانه گزینه دیگری وجود دارد مبنی براینکه فرد سهامدار می‌تواند شخصاً اقدام به خرید و فروش سهم خود کند یا آن را در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی و شهرستانی قرار دهد مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری که فرد به‌جای خریدن سهم می‌تواند سهام آن صندوق را خریداری کرده و اینگونه شخص به صورت مستقیم درگیر سهامداری و خرید و فروش نمی‌شود.

به گزارش خانه ملت، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: تاکنون مدیریت شرکت‌های مشمول سهام عدالت در اختیار دولت بوده و وزارتخانه‌ها خودشان به نیابت از سهامداران در هیئت مدیره‌ها اشخاصی را منسوب می‌کردند و با آزادسازی این سهام تحول بزرگی در مدیریت شرکت‌ها به‌وجود خواهد آمد و این به معنای سپردن مدیریت به مردم است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات